Lukuaika:
8 minuuttia
Hyvä
lukijani,
Tämä
pari vuotta vanha, mutta yhä ajankohtainen, haastattelu sisältää
monia tärkeitä ajatuksia, kuinka startup voi maksaa menestykselleen
niin elintärkeän markkinoinnin kustannukset. Tästä syystä, teitä
hyödyttääkseni, hankin tämän haastattelun
uudelleenjulkaisuluvan.
Toivottavasti
nautitte haastattelusta!
Christian
Dillstrom
-
- -
MILTEI
JOKAINEN STARTUP KAMPPAILEE MARKKINOINNIN KUSTANNUSTEN KANSSA.
Valitettavasti
startupeilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin löytää rahat
markkinointia varten, sillä ilman suurta tietoisuutta mahdolliset
sijoittajat, asiakkaat tai edes potentiaaliset työntekijät eivät
tiedä heidän nimeään.
Tapaaminen,
soittaminen tai sähköpostin lähettäminen riittävän suurelle
joukolle päätöksentekijöitä, jotka liittyvät startupien
toimintaan, on aivan liian hidas tapa toimia. Näin olen kuullut
jokaiselta tuntemaltani startupien vetäjältä.
”Startupin
idea voi olla loistava, mutta tulosta on vaikea tehdä, jos liian
harva ihminen tietää sen hyvästä ideasta.”
Toisaalta
startupit, jotka ovat sidosryhmiensä tietoisuudessa, vaikkapa
mediahuomion kautta, kasvavat suuriksi. Tarkastelemalla hyvin
menestyneitä startupeja voi havaita, kuinka jokainen niistä on
saanut alkuvaiheissaan paljon huomiota.
”Jotkut
ilmaisen mediahuomion kautta,
jotkut
taitavan ja kalliin PR-toimiston avustamina
ja
jotkut laittamalla mainontaan paljon varoja.”
Suuri
tietoisuus auttaa myös löytämään ja vakuuttamaan sijoittajat,
että startup voit todellakin kasvaa suureksi. ”Go Big or Go
Home” tuntuu olevan jokaisen sijoittajan tunnuslause ja on
helppo vakuuttaa sijoittajat tunnetusta startupista, jolla on jo
monia maksavia asiakkaita.
Näitten
syitten takia jokainen startup tarvitsee todella paljon markkinointia
juuri silloin, kun heillä on siihen vähiten rahaa.
ONNEKSI
ON VAIHTOEHTO
Kuulin,
että on olemassa vaihtoehtoinen tapa maksaa markkinoinnista –
osaamissijoituksella. Tein hieman tutkimusta siitä, koska idea
tuntui hyvin mielenkiintoiselta.
LinkedInista
löysin joitakin markkinointi-osaamissijoittajia, mutta miltei
kaikilta heiltä puuttui se tärkein komponentti – suuri määrä
päätöksentekijöihin kohdennettua vaikuttajamarkkinointia.
Minun
mielestäni startup tarvitsee alkuvaiheissaan ehdottomasti todella
ison määrän juuri tällaista markkinointia, pelkkiä
markkinointiosaajia saa muutenkin edullisesti.
Lopulta
löysin osaamissijoittajan, joka myös toimittaa melkoisen
massiivisen määrän päätöksentekijöihin kohdennettua
vaikuttajamarkkinointia osana pakettiaan.
”Olin
myös onnekas ja sain häneltä haastattelun.”
Valitettavasti
en ole toimittaja koulutukseltani, joten kysymykset seurasivat
lähinnä sitä, mikä minua asiassa kiinnosti. Olen itse pohtinut
startupin perustamista, joten uskon että kysymykseni ovat
samankaltaisia kuin muilla startup-kulttuurissa mukana olevilla.
”Joten
tässä haastattelu:”
MILLAINEN
ON TAUSTASI?
Aloin
koodaamaan kymmenvuotiaana ja nyt 38 vuotta myöhemmin koodaan yhä
miltei joka päivä. Koodaan, koska haluan tietää täsmälleen
mistä puhun, miten asiat todella toimivat ja mitkä ovat niiden
rajoitteet.
Olen
perustanut ja johtanut neljää globaalia startupia sekä analysoinut
ja toiminut yli 300 startupin kanssa. Lisäksi olen työskennellyt
mainostoimistossa kolmen vuoden ajan ja tänä aikana ollut mukana
tiimeissä, jotka voittivat kuusi mainosalan palkintoa samana vuonna.
Ensimmäisen
startupini osti matkapuhelin- ja matkapuhelinsiruvalmistajien
yhteenliittymä. Toinen startupini on boutique sosiaalisen median
toimisto, joka palvelee ainoastaan globaaleja brändejä ja tällä
hetkellä siinä on mukana yli 500 henkeä.
”Growth
hacking aloitettiin tässä toimistossa ensimmäisenä maailmassa.”
Kolmas
startupini on kansainvälinen growth hacking-toimisto ja sen
palveluita käytetään 130 maassa ja miljoonat yritysten
päätöksentekijät lukevat sen välittämää viestintää joka
päivä.
Neljäs
startupini tuo globaalien brändien growth hacking -palvelut
PK-sektorin organisaatioiden ja startupien ulottuville 240 maassa.
Startupien
ja mainostoimistojen lisäksi olen työskennellyt Fortune500
yhtiöiden kanssa, kuten myös finanssisektorilla sekä peli- ja
uhkapeliyhtiöiden kanssa.
MITÄ
OIKEIN TEET?
Sijoitan
startupeihin, jotka tarvitsevat päätöksentekijöihin kohdennettua
vaikuttajamarkkinointia silloin, kun siihen on suuri tarve, mutta ei
varaa maksaa siitä.
MIKSI
OSAAMISSIJOITUS?
Yksinkertaisesti
siksi, että startupit todella tarvitsevat massiivisen
päätöksentekijöihin kohdennetun vaikuttajamarkkinointikampanjan
juuri siinä vaiheessa, kun heillä ei ole varaa maksaa siitä.
Klassinen muna-kana-ongelma.
”Startupit,
jotka saavat paljon huomiota ovat kaikkein todennäköisimmin
menestyviä.”
Mielestäni
moni todella fiksu startup kaatuu, koska heillä ei ole varoja tehdä
riittävästi markkinointia.
Olen
käynyt läpi ja analysoinut yli 300 startupia globaalisti vuodesta
1998 lähtien, joten minulla on aika hyvä käsitys mikä toimii,
mikä ei ja mitä tarvitsee muuttaa, jotta startup menestyy.
”Siksi
uskallan tehdä osaamissijoituksia startupeihin.”
MIKSET
VAIN SIJOITA RAHAA?
Sijoitan
asioihin, jotka ovat todella tärkeitä startupin menestykselle. En
ole koskaan kuullut, että toimistotuolit ja -pöydät,
kahvinkeittimet tai edes kick-offit olisivat tehneet yhdestäkään
startupista suuren menestyksen.
”Valitettavasti
tuon tyyliset asiat ovat ne, joihin monet startupit käyttävät
saamaansa sijoitusta.”
Autan
startupia todella kasvamaan pitämällä huolen, että sijoitukseni
auttaa startupia heidän menestyksensä kannalta kaikkein
tärkeimmissä asioissa.
MILLAISIIN
STARTUPEIHIN SIJOITAT?
Sellaisiin,
jotka myyvät yrityksille, yhteisöille tai 20-vuotta täyttäneille
ihmisille.
Eettisistä
syistä en halua markkinoida niille, jotka eivät ole riittävän
vanhoja muodostamaan omaa mielipidettään markkinointiviestinnästä.
Tietenkin
startupin on myytävä laillisia tuotteita ja markkinoitava
ostajille, joilla on laillinen oikeus ostaa niitä.
MITÄ
TARJOAT STARTUPEILLE?
Päätarjoomani
on valtaisa määrä päätöksentekijöihin kohdennettua
vaikuttajamarkkinointia, koska siten mikä tahansa startup voi kasvaa
nopeasti ja tavoittaa kaikki ihmiset, jotka heidän tarvitsee
tavoittaa.
Teen
ilmaista analyysia organisaatiosta, markkinoinnista ja myynnistä.
Tarvittaessa voin konsultoida myös paikan päällä.
”Toimin
myös ilmaiseksi startupin hallituksen neuvonantajana.”
Rehellisesi
sanottuna, minulle startupin menestys on tärkeää, sillä muussa
tapauksessa hukkaan oman sijoitukseni.
Nämä
asiat ratkaisevat menestyykö vai kaatuuko aloittava yritys ja siksi
autan heitä näiden asioiden hiomisessa.
MITEN
MARKKINOIT STARTUPIA?
Kaikki
startupit tarvitsevat näkyvyyttä ja huomiota asiakkaiden,
päätöksentekijöiden, sijoittajien, toimittajien ja bloggaajien
keskuudessa.
Kuka
tahansa voi ottaa näihin ihmisiin yhteyttä, sillä heidän
sähköpostinsa ja puhelinnumeronsa ovat julkisia. Joten mistä
kiikastaa? Miksei jokainen startup vain ota yhteyttä näihin
henkilöihin ja kasva miljoonaluokan organisaatioksi?
”Kyse
on ennen kaikkea startupin puolesta näihin ihmisiin yhteyttä
ottavan henkilön uskottavuudesta.”
Mikäli
yhteyttä ottavalla henkilöllä on tarvittava uskottavuus, viesti
menee perille. Tällöin suurin osa kohdennetuista
päätöksentekijöistä toimii viestissä esitetyn pyynnön mukaan
tai ainakin harkitsee sitä vakavasti.
”Arvaan,
että olet jo kokeillut uskottavuuttasi ja siksi luet tätä
haastattelua.”
Globaalien
brändien growth hacking on ollut viimeiset kymmenen vuotta päätyöni.
Se tekee minusta yhden maailman kokeneimmista growth hackereista.
Lisäksi olen kirjoittanut growth hacking-blogia yli neljän vuoden
ajan.
Blogitekstejäni
lukee kuukausittain 15-31 miljoonaa businesslukijaa 240 maasta.
Viimeisen kahden vuoden aikana minulla on ollut 567 miljoonaa
lukijaa. Tämän takia nimeni on melkoisen tunnettu
päätöksentekijöiden keskuudessa ympäri maailman.
”Tästä
seuraa, että 52% sähköpostien vastaanottajista avaa ne ja 54%
näistä henkilöistä toimi siinä esittämäni pyynnön mukaan.”
Parasta
on, etteivät he pahastu viesteistäni, vaan voin lähettää helle
joka kuukausi uuden viestin, kunnes olen saanut halutun tuloksen.
Eikä
siinä kaikki, vaan tuon jokaisesta kohdennetusta päätöksentekijästä
reaaliaikaisesti mitatun kiinnostuksen ennalta sovittujen ihmisten
puhelimiin. Viesti sisältää kiinnostuneen kohdehenkilön nimen,
yhteystiedot sekä kiinnostushistorian.
”Tämän
vuoksi myynti tai mikä tahansa haluttu toiminto voidaan saattaa
loppuun optimaalisella hetkellä.”
Voin
siis tehdä lähes kaikki tarvitut henkilöt tietoisiksi mistä
tahansa startupista. Parasta on, että saan sen tapahtumaan hyvin
nopeasti ilman määrällisiä tai maantieteellisen sijainnin tuomia
rajoituksia.
”Kysymys
kuuluukin: Mikä
startup minun pitäisi esitellä
potentiaalisten asiakkaiden päätöksentekijöille, sijoittajille, journalisteille/bloggaajille ja saada se lentoon?”
potentiaalisten asiakkaiden päätöksentekijöille, sijoittajille, journalisteille/bloggaajille ja saada se lentoon?”
MITÄ
KONSULTOINTI SISÄLTÄÄ?
Olen
perustanut ja johtanut neljää omaa, globaalia startupia sekä
käynyt läpi ja analysoinut yli 300 startupia vuoden 1998 jälkeen,
joten minulle on kehittynyt melko selkeä ja koruton visio siitä,
kuinka tehdä startupista menestynyt.
Kokemukseni
liiketoiminnasta, growth hackingistä, markkinoinnista ja IT:stä on
varsin kattava aina startupeista, mainostoimistoihin ja Fortune 500
yhtiöihin saakka.
”Konsultointi
on aina osa pakettia, koska haluan tehdä parhaani, että startup
menestyy ja suojaan sijoitukseni.”
TULETKO
OLEMAAN STARTUPIN HALLITUKSEN NEUVONANTAJA?
Ehdottomasti,
koska hallitus suunnittelee ja päättää startupin strategian, jota
toimitusjohtaja ja muu henkilöstö toteuttaa. En veloita
neuvonantajan roolista, sillä se suojelee omaa sijoitustani.
”Mikäli
strategia ei ole kunnossa, lopuilla asioilla harvoin tehdään
startupista menestystä.”
KUINKA
PALJON SIJOITUKSESI MAKSAA STARTUPILLE?
Vähintään
5% osakkeista ja mikäli startupilla on erisarjaisia osakkeita,
haluan niitä, joilla on eniten äänioikeutta. Saadakseni
sijoittamani pääoman takaisin ja sille tuottoa, haluan että
startup kasvaa suureksi.
Osakkaiden
määrä riippuu tietenkin siitä, kuinka suureksi arvioin
työnmääräni, jolla saamme yhdessä startupin menestyväksi.
MISSÄ
STARTUP VOI SIJAITA?
Missä
tahansa päin maailmaa, sillä vuodesta 2001 alkaen olen operoinut
globaalisti.
Suurin
osa kommunikoinnista tapahtuu tänä päivänä sähköisesti ja
puhelimetkin toimivat vielä oikein hyvin. Tietenkään minulla ei
ole ongelmia olla fyysisesti paikan päällä, kun se on tarpeen.
KUINKA
NOPEASTI TEET SIJOITUSPÄÄTÖKSEN?
Jos
startupilla on paperityöt valmiina ja he esittävät tarinansa
selkeästi, teen päätökseni kolmessa työpäivässä.
”Kokemukseni
perusteella startup, joka tarvitsee apuani, tarvitsee sitä
nopeasti.”
Valitettavasti
usein dokumentaatio tai tarina ei ole kunnossa, kun aloitamme
neuvottelumme.
Kukaan
ei voi sijoittaa startupiin, jos ei voi ymmärtää mistä siinä on
oikeasti kysymys ja miksi se on uniikki verrattuna kilpailijoihin tai
markkinatilanteeseen.
KIELTÄYDYTKÖ
USEIN SIJOITTAMASTA JA MIKSI?
Valitettavasti
kyllä kieltäydyn.
”Saan
paljon sijoituspyyntöjä, koska osaamissijoitukseni saa minkä
tahansa startupin lentämään.”
Saamieni
sijoituspyyntöjen suuri määrä johtuu myös siitä, että en
myöskään ole kuullut kenestäkään, joka tarjoaisi edes
lähellekään yhtä suurta määrää päätöksentekijöihin
kohdennettua vaikuttajamarkkinointia osaamissijoituksena.
”Minun
on todella uskottava, että voin auttaa startupia menestymään
pitkällä tähtäimellä.”
Massiivinen
päätöksentekijöihin kohdennettu vaikuttajamarkkinointini saa
minkä tahansa startupin lentämään, mutta jollei itse
liiketoimintaa hoideta kunnolla, startupista ei tule pitkäikäistä.
Ensimmäinen
ongelma on tiimi. Joskus kaverit perustajina ei ole hyvä idea,
koska liiketoiminta täytyy olla sellaisten ihmisten käsissä, jotka
siihen oikeasti pystyvät. En sano, että kaveruus huonontaisi
ammattitaitoa, mutta ei se ainakaan lisää sitä.
Toinen
ongelma ovat epärealistiset markkinointi- ja myyntisuunnitelmat.
Myyntikonversiot ovat aina matalampia todellisuudessa kuin haaveissa.
Valitettavasti laskut ja palkat on maksettava todellisuuden puolella.
Kolmas
ongelma on selkeyden ja voimakkaan fokuksen puute. Vaikka
startupin tarvitsee olla äärimmäisen joustava ajattelussaan
saadakseen kaikki palapelin palaset paikalleen, heillä täytyy olla
myös yksi selkeä maali ja suunnitelma tuon maalin saavuttamiseksi.
KUINKA
NOPEASTI STARTUP VOI ODOTTAA PÄÄTÖKSENTEKIJÖIHIN KOHDENNETUN
VAIKUTTAJAMARKKINOINNIN ALKAVAN?
Työpäivän
sisällä siitä, kun sopimukset on allekirjoitettu ja startup on
täyttänyt heidän osuutensa sopimuksestamme.
Startupeille
on yleensä akuutti tarve palvelullemme ja tästä syystä me
aloitamme valmistautumaan päätöksentekijöihin kohdennetun
vaikuttajamarkkinointikampanjaan jo neuvotteluvaiheessa.
OLETKO
VAPAANA TOIMITUS- TAI MUIHIN JOHTAJAROOLEIHIN?
Vain
jos sitä todella tarvitaan ja tietenkin ainoastaan
väliaikaisratkaisuna, kunnes pysyvämpi ratkaisu löydetään.
”Startupien
ihmiset työskentelevät suuren paineen alla ja välillä tallaisissa
tilanteissa ihmisten välinen kemia keittää yli.”
Teen
tietenkin sen mitä täytyy startupin menestystä suojellakseni aivan
kuten kuka tahansa muukin hyvä sijoittaja tekisi.
NEUVOJA
STARTUPEILLE, JOTKA HAKEVAT OSAAMISSIJOITUSTA?
Ota
asia vakavasti ja valmistele paperityösi sekä harjoittele tarinasi
kuntoon. Huomioi, että rahan lähettäminen tilillesi ei vaadi
vaivannäköä, mutta on paljon vaativampaa tehdä manuaalinen työ,
jolla startupisi tehdään menestyväksi.
Kuten
miljardööri, startup-sijoittaja ja globaalisti tunnettu
businessleijona Mark Cuban sanoo:
”Sweat
Equity is the most valuable equity there is.”
-
”Osaamissijoitus
on kaikkein arvokkain sijoitus mitä on olemassa”.
-
- -
Christian
Dillstrom.
Pysy
kuulolla tulevista haastatteluista.